top of page

הפרעות פסיכוטיות

עודכן: 19 בדצמ׳ 2020

התסמין הקשה ביותר בסכיזופרניה הוא פסיכוזה – המונח הכי קרוב ל"שיגעון" והכי רחוק מ"שפיות" – מאתגר הנחות בנוגע ל"נורמליות" ול"מציאות", ומתכתב באופן כזה עם תפיסות בנוגע ל"אמת".

פסיכוזה – המונח הרווי ביותר ברגשי עלבון, השפלה, בושה וכאב מבחינת אוכלוסיית החולים, כלפיהם הוא מכוון, וגם זה שמעורר את רמת החרדה הגבוהה ביותר מצד ה"בריאים", הבאים איתם במגע – חרדה המייצרת דעות קדומות והדרה.

הפרעה פסיכוטית היא הפרעה בחשיבה (ליקוי במהלך החשיבה, עיוות של התוכן או שניהם), או הפרעה בתפיסה (של מה שנתפס על ידי החושים), או גם וגם, כל זאת במידה המשבשת את בוחן המציאות ומביאה לידי ליקוי שיפוט בנוגע לסיטואציה, ברמה המובילה להתנהגות לא נורמטיבית או לפעולה חריגה.

אבל מה היא המציאות "האמיתית"? האם כולנו חווים אותו דבר את אותו הצבע, רואים את אותו הדבר בדיוק? מופעלים באופן זהה על ידי אותו הריח? נותנים פרשנות זהה לאותו צליל? מגיבים כמו חיילים במסדר לאותו מגע? ממש לא. ואם אני חושבת שרודפים אותי, האם זה בהכרח דמיון? ואם אני חושבת שאני משכמי ומעלה ומיוחדת במינה, האם אני בהכרח לוקה בהערכה עצמית גבוהה מופרזת?

בא הפסיכוטי ומערער על תפיסת המציאות השברירית שלנו. כאשר הוא מותח את קו הגבול בין מציאות לבין אשליה או בין אמת לבין בדיה, הוא מגלה את הסדקים בבסיס הדק, עליו אנחנו ניצבים, מערער את תחושת הביטחון ויוצר בנו כעס וחרדה. כי "אנחנו" הרי יודעים בוודאות ש"הוא" טועה! אבל גם הוא יודע בוודאות שאנחנו הטועים... וכך אנחנו כולנו הולכים ותועים סחור סחור.

מצבים פסיכוטיים מאפיינים את חולי הסכיזופרניה, ומתפתחים גם במצבי משבר על רקע מאניה, דיכאון והפרעת אישיות. ויחד עם זאת - גרעין פסיכוטי קיים בכל אחד ואחד מאתנו – כולנו קורצנו מאותו חומר אנושי.

במצבים מסוימים פסיכותרפיה היא חיונית – שיטות הטיפול השונות פונות כל אחת אל רובד אחר של ההפרעה:

  • פיתוחים ייעודיים של שיטות קוגניטיביות מכוונים לשכלול היכולת להבחין (שכלית) בהתקרבות או בקיום מצב פסיכוטי, במטרה לאפשר נקיטה באמצעי הגנה או קבלת עזרה.

  • שיטות בין אישיות מכוונות לשיקום של תפקודים שנפגעו, כולל בתוך ובהקשר של יחסים חברתיים ובין אישיים, בעיקר בסכיזופרניה ובמצבים סכיזו-אפקטיביים.

  • שיטות דינאמיות מאפשרות עיבוד רגשי של החוויה, תוך נסיון למחשבה מסבירה של נסיבות התהוותה.

  • לטיפולים תרופתיים "אנטי פסיכוטיים" יש אפקט מרגיע, שמוריד את הווליום של ההפרעה ומביא להקלה - במצבים מסוימים הוא חיוני.



68 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

חרדה

בלוג הפרעות פסכוטיות
bottom of page